برخی براین باورند که هر چقدر بیشتر درس بخوانند و بیشتر کار کنند قطعا موفق تر خواهند بود. این یک باور اشتباه ست؛ چرا که مسئله اصلی کیفیت، عملکرد و کارایی شماست. به قول معروف کیفیت مهمتر از کمیت است.

حال با خود می گویید پس چطور می شود بدون اینکه زمان بیشتری صرف کنید، شب ها بیدار بمانید و از خیلی از علایقتان چشم پوشی کنید، به اهدافتان برسید و تمامی کارها و برنامه هایتان را بدون تاخیر و وقفه جلو ببرید.

ما قرار است در این مطلب شما را با دنیای مدیریت زمان آشنا کنیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 در این مقاله یاد میگیرید که:

مفهوم مدیریت زمان چیست

هدف از مدیریت زمان چیست

تکنیک های مدیریت زمان چیست

مدیریت زمان

مفهوم مدیریت زمان چیست؟

 بگذارید مفهوم مدیریت زمان را با مثال ساده ای برای شما تشریح کنم؛ دانش آموز پایه نهمی را در نظر بگیرید که هدفش قبولی در آزمون تیزهوشان است و علاوه بر انجام تکالیف مدرسه و آمادگی برای امتحانات مدرسه، در دوره های آنلاین تیزهوشان نیز شرکت کرده است و باید به تکالیف و تمرین های این دوره ها هم رسیدگی کند. چگونه باید زمان خود را مدیریت کند تا به همه این کارها برسد؟ و همینطور نتیجه دلخواهش را دریافت کند؟

این دانش آموز باید از زمان خود به نحو احسن استفاده کند و بداند که زمان از دست رفته به هیچ وجه دوباره باز نخواهد گشت. و این همان مفهوم مدیریت زمان است.

مدیریت زمان یک مهارت فردی و به معنای فرآیند نظم دهی و برنامه ریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیت هایتان است. و در ادامه قرار است با تکنیک های فوق العاده ای برای تقویت مهارت مدیریت زمان آشنا شوید.

هدف از مدیریت زمان چیست؟

  •  می توانید روزانه دو ساعت زمان اضافه داشته باشید به عبارت دیگر ماهانه ۶۰ ساعت و سالانه تقریبا ۷۲۰ ساعت که برای یادگیری مهارت و یا کاری که به آن علاقه دارید زمان کافی است.
  • منجر به بهره‌وری و کارایی بیشتر و با کیفیت تر می شود.
  • می توانید زندگی خود را به راحتی کنترل کنید و درنتیجه آرامش بیشتری داشته باشید.
  •  استرس کمتری را به شما تحمیل می کند.
  •  باعث افزایش موقعیت‌ها برای پیشرفت می شود.
  •  برابر است با استفاده بیشتر از فرصت ها برای گذران وقت با خانواده و دوستانتان.
  •  منجر به ایجاد احساس رضایتمندی فردی می شود.
  • باعث کسب تعداد نتایج موفق بیش از قبل می گردد.
  •  باعث تقویت اعتماد به نفس می شود.

تکنیک های مدیریت زمان چیست؟

برای همه این اتفاق افتاده است که کلی کار انجام نشده و یا نیمه تمام دارند که باید ظرف مدت زمان محدودی آنها را به اتمام برسانند. اما تعداد کمی هستند که بتوانند تمامی این کار ها را چه کوچک چه بزرگ در زمان محدود انجام دهند و این نشان دهنده ضعفشان در مدیریت زمان است. البته دیگر جای نگرانی نیست در این مقاله به تکنیک های مدیریت زمان می پردازیم و به راحتی می توانید بفهمید اشکال کارتان کجاست و راهکارش چیست.

تکنیک اول مدیریت زمان: نوشتن کارهای روزانه

برای شناخت وضعیت و نحوه کارکردن، نیم ساعت اول هر روزتان را به برنامه ریزی اختصاص دهید. و کارهایی که می‌خواهید در طول روز انجام دهید را لیست کنید و توجه داشته باشید که برای فکرکردن درباره موضوع مهمی، صحبت کردن و کارهایی با اولویت بالا زمان مشخص تعیین کنید.

دلیل انجام این کار….

  • زمانی که برای هر کار صرف می کنید، به راحتی بدست می آورید
  • نوع کارها و دسته بندی آنها کاملا مشخص می شود
  • فعالیت هایی که وقت بیشتری از شما میگیرد را پیدا خواهید کرد
  • سارقین زمانتان را شناسایی خواهید کرد که در ادامه مفصل راجع به این موضوع توضیح خواهم داد
  • زمان های موثرتان را خواهید شناخت

بهترین زمان برای انجام کارهای طاقت‌فرسا زمانی هست که بیش‌ترین انرژی را دارید. از ابزارهای ثبت زمان استفاده کنید تا ببینید برای انجام یک کار خاص چه میزان زمان صرف می‌کنید. در مقاله ها بعدی ابزارهای بروز و معروف دنیا را جهت مدیریت زمان معرفی خواهیم کرد. با این روش، شما می‌توانید زمان‌هایی که کارآیی بالایی دارید را پیدا کنید. فقط مطمئن شوید مدت زمانی که صرف یک کار می‌کنید ارزشش را دارد.

برای ثبت کارهایتان نیز می‌توانید از یک دفترچه یادداشت و اگر اهل تکنولوژی و ابزارهای دیجیتالی هستید از نرم افزارهایی مانند word یا  Notepad استفاده کنید. حداقل یک هفته را به این کار اختصاص دهید و تمامی کارهایی که انجام می‌دهید و همینطور زمانی را که برای هر کار صرف می کنید، ثبت کنید.

به این ترتیب، مشخص می شود که چه نوع کارهایی را بیشتر انجام می‌دهید، چه زمانی را برای هر کار اختصاص می‌دهید و آیا این میزان زمان، مناسب هست یا نه و….

telegram link tizline

تکنیک دوم مدیریت زمان: شناسایی سارقان زمان

وقتی کارهایتان را طبق توضیحاتی که در قسمت قبل خواندید ثبت کنید، متوجه می شوید که بعضی کارهای بی فایده و یا ناخواسته زمان زیادی را از شما گرفته و کارآیی شما را کاهش داده است. به این کارهای کم ارزش، سارقان زمان می ‌گویند.

حال ،قدم بعدی این است که شما این سارقین را شناسایی و برای مقابله با آنان راهکاری پیدا کنید. برای این کار جدولی مانند جدول زیر تهیه کنید.

جدول شناسایی سارقان زمان

جالب است بدانید که یکی از سارقین زمان شما می تواند رفت و آمد های بی مورد  برای رفتن به کلاس های آموزشی باشد. در حالی که در این عصر تکنولوژی و ارتباطات می توانید به راحتی از کلاس های آنلاین استفاده کنید.

قبلا در مقاله ای به نام ظهور آموزش آنلاین مزایا و آینده آموزش انلاین را در جهان و ایران بررسی کرده ایم پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه نمایید تا با اطلاعات و آمار واقعی شگفت زده شوید.

تکنیک سوم مدیریت زمان: شناسایی قاتلان زمان

تکنیک چهارم مدیریت زمان: اولویت بندی

تا الان یاد گرفتید کارهایتان را به درستی ثبت کنید و دزدان و قاتلان زمانتان را شناسایی کرده و راه حلی برایشان پیدا کنید. حال، زمان اولویت بندی ست. مهمترین کارهایتان را در اولویت اول قرار دهید اما ما معمولا کارهای ساده یا کوتاه را اول انجام می‌دهیم که کاملا اشتباه است.

چند روش ساده  برای اولویت بندی وجود دارد که ما به دو مورد از مهمترین هایشان اشاره خواهیم کرد:

اصل پارتو(۲۰/ ۸۰)

طبق این قانون، ۲۰ درصد از فعالیت های شما، ۸۰ درصد نتیجه دارد. یعنی اگر در لیست کارهای شما ۱۰ مورد وجود داشته باشد ۲ مورد از آنها به اندازه ۸ مورد دیگر شاید هم بیشتر برایتان اهمیت دارد و جالب این است که امکان دارد همه این ۱۰ مورد به یک میزان وقتتان را بگیرد اما یک و یا  دو مورد آنها ۵ یا ده برابر از بقیه بیشتر اهمیت و تاثیر دارد. به طور مثال،  بعضی درس ها در آزمون تیزهوشان نهم به دهم و همچنین کنکور ضرایب متفاوتی دارند و نتایج را به طور قابل ملاحظه ای  بالا یا پایین می برند و طبیعتا شما برای این دروس در برنامه درسی تان زمان بیشتری  را در نظر می‌گیرید و در اولویت اول قرار می‌دهید. در اصل شما از قانون ۸۰،۲۰  استفاده می کنید.

ماتریس آیزنهاور

ماتریس آیزنهاور

برای مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا کنکور در واتساپ به شماره زیر پیام دهید
09333840202

سوالی دارید؟ از راه های زیر با ما در تماس باشید