شاید این تجربه را داشته باشید که نگاهی به معلم بیندازید و متوجه شده باشید که در ده دقیقه گذشته چیزی از گفتههایشان را نشنیدهاید و یادداشتهای شما فقط یک سری خط درهم و برهم است. یا زمان بیشتری را صرف تماشای ساعت کردهاید تا اینکه به کتاب درسی خود نگاه کنید. یا بدتر از همه، در واقع متوجه شدهاید که در کلاس درس چرت میزنید.
تمرکز در کلاس کار سختی است. صرف نظر از اینکه موضوع تا چه حد برای شما جالب است، متمرکز ماندن برای یک ساعت یا بیشتر، در اتاقی که ممکن است خیلی گرم باشد، یا حتی زمانی که به اندازه کافی نخوابیده باشید، با معلمی که ممکن است آنطور که میخواهید الهام بخش نباشد، یک چالش است. این به ویژه در زمان امتحان صادق است، زمانی که جمعبندی در محتوایی که قبلاً مرور کرده اید حتی با بهترین معلمان خسته کننده می شود. اما اگر نتوانید به درسهایتان توجه کنید، سود زیادی نخواهید برد.
در یکی از تحقیقات اخیر نشان داده شده که ذهن دانشآموزان به احتمال زیاد در روزهای دوشنبه و جمعه ( شنبه و چهارشنبهی ما 🙂 ) در هپروت است. احتمالاً، افکار مربوط به آخر هفته قبل یا آینده، بیش از حد حواسپرت کننده بوده است. بنابراین چگونه میتوانیم به دانش آموزان کمک کنیم تا تمرکز خود را بهبود بخشند و در طول درس متمرکز بمانند؟
تحقیقات نشان میدهد که توانایی تمرکز و توجه چیزی است که حتی از سنین پایین قابل بهبود است. توانایی ما برای تمرکز یک کمیت ثابت نیست. ما این تحقیق را بررسی کردهایم و هشت راهکار را برای کمک به دانشآموزان برای تمرکز بهتر در کلاس توصیه کردهایم.
برای حفظ تمرکز در کلاس صبحانه بخورید
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان میدهد افرادی که صبحانه میخورند تمرکز بهتری در طول صبح دارند. متأسفانه، بسیاری از دانش آموزان معمولا صبحانه را حذف میکنند، با یک مطالعه گزارش شده است که 60٪ از پسران نوجوان و 70٪ از دختران نوجوان این کار را انجام میدهند.
یک مطالعه جذاب دانش آموزان را به سه گروه تقسیم کرد. آنهایی که صبحانه خوردند، آنهایی که نخوردند و در عوض نوشیدنی انرژی زا خوردند. این دانشآموزان در طول چهار روز تحت نظر قرار گرفتند و در آزمونهایی برای سنجش توجه و حافظه شرکت کردند. نتایج؟ دانشآموزانی که صبحانه میخوردند نسبت به همسالان خود که آن را حذف میکردند یا فقط یک نوشیدنی انرژیزا مصرف میکردند، عملکرد بهتری داشتند.
“صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است”. همه ما قبلاً این جمله را شنیدهایم، با این حال، مهم است که دانشآموزان از غذاهای مناسب برای کمک به حفظ تمرکز در کلاس استفاده کنند. در ویدیو زیر که بخشی از دوره مشاوره چند گام موثر در موفقیت آموزشی است، خانم دکتر گیلانی نژاد مفصلا راجعبه تغذیه مناسب برای تقویت حافظه و تمرکز توضیح دادهاند.
حواس پرتی را کنار بگذارید
دور از دید، واقعاً دور از ذهن است. یک مطالعه نشان داد که بیرون آوردن گوشی، حتی اگر از آن استفاده نمیکنید، می تواند تا 20 درصد عملکرد شما را در تستهای شناختی بدتر کند. یکی از مشهورترین مطالعات در روانشناسی، تست مارشمالو، نشان داد که دانشآموزانی که به وسوسه پیش روی خود نگاه نمیکنند، کمتر با آن درگیر میشوند.
بنابراین، اگر میخواهید تمرکز در کلاس را بهبود ببخشید، قبل از شروع کار، محیط اطراف خود را از حواسپرتیهای احتمالی پاک کنید. وقتی در کلاس درس هستید چه حضوری در مدرسه چه در کلاسهای آنلاین تیزلاین در خانه، معلمان میتوانند دانش آموزان را تشویق کنند تا تلفنهای خود را در کیف خود و دور از دسترس بگذارند یا آنها را در کمد خود بگذارند تا بزرگترین عوامل حواس پرتی را از محیط کلاس دور نگه دارند.
همراه تحصیلی خود را با دقت انتخاب کنید
کار با افراد دیگر با کاهش استرس، بهبود عملکرد و توسعه انعطاف پذیری همراه بوده است. همچنین میتواند به تقویت تمرکز و اخلاق کاری کمک کند. یک مجله اخیراً کشف کرده است که اگر دانش آموزی در کنار فردی که سخت تلاش میکند بنشیند، اخلاق کاری او را افزایش میدهد. جالب اینجاست که مشخص شد این تاثیر صرف نظر از اینکه همکلاسیشان کار سادهتر یا دشوارتری نسبت به آنها انجام میدهد و حتی زمانی که کار مشابه یا نامرتبط بود، ثابت است.
معلمان میتوانند این اخلاق کاری را با استفاده از هم تیمی کردن جفت دانش آموزی که به خوبی با هم کار میکنند، تقویت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامههای نشستن در کلاسهای درس مهم هستند زیرا نتایج مثبت تحصیلی و رفتاری را ارتقا میدهند.
در کلاس یادداشت بردارید
یادداشت برداری یا همان جزوه نویسی خودمان در کلاس به دانشآموزان چیزی مثبت و سازنده میدهد تا روی آن تمرکز کنند. این نیاز آنها را به جستجوی عوامل حواس پرتی در جای دیگر کاهش میدهد. وقتی نوبت به یادداشت برداری میرسد، آن را با تکنولوژی پیچیده نکنید. داشتن یک دفترچه یادداشت برای هر موضوع می تواند راهی عالی برای دانش آموزان باشد تا کارهای خود را پیگیری کنند و در عین حال امکان پردازش عمیق تر را نیز فراهم کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که دانشآموزانی که یادداشتبرداری میکردند از همسالان خود که از لپتاپ استفاده میکردند بهتر عمل کردند. این ممکن است به این دلیل باشد که یادداشتبرداران لپتاپ تمایل دارند اطلاعات کمتری را پردازش کنند، زیرا اغلب در قالببندی مجدد مطالبی که به آنها آموزش داده میشود با کلمات خود شکست میخورند.
ما در مورد روشهای مورد علاقه خود برای یادداشت برداری و خلاصه نویسی خوب در کلاس در بخش مقاله علمی نوشتیم و اگر به دنبال یک مدل واقعی برای دنبال کردن هستید، ما روش یادداشت برداری کرنل را پیشنهاد میکنیم.
سر رو به جلو
مردم تمایل دارند روی چیزی که میبینند تمرکز کنند. به بیان ساده، اگر با فردی که با شما صحبت میکند رودرو نیستید، احتمالاً با آنچه که از جلوی چشمان شما میگذرد، حواس تان پرت میشود (به مطالعه مارشمالو که قبلا ذکر شد مراجعه کنید).
کلاس درس مدرسه به طور بالقوه حواسپرتی دانشآموزان را از همکلاسیهایشان گرفته تا تابلوی دیواری به همراه دارد. برای معلم مهم است که دانشآموزان را درگیر نگه دارد. این کار را میتوان با ایجاد یک طرح صندلی که در آن همه دانش آموزان در دید مستقیم معلم قرار دارند و با تشویق دانش آموزان به بحث های کلاسی انجام داد. تعامل با دانشآموزان دیگر و گفتوگوهای رو در رو میتواند به آنها کمک کند تا بر آنچه میآموزند متمرکز شوند و همچنین شنوندگان بهتری شوند.
از کسی بخواهید که ضرب الاجل شما را به طور منظم تعیین کند
اگر به حال خود رها شوید، تمایل به تعویق دارید. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده اند که 75٪ از دانش آموزان وظایف خود را به تعویق میاندازند، و 50٪ این کار را معمولا و در سطحی که مشکل ساز تلقی میشود، انجام میدهند. تحقیقات نشان میدهد که اکثر دانشآموزان در تخمین مدت زمانی که یک کار طول میکشد ضعیف عمل میکنند، زیرا حواسشان پرت میشود یا با موانع غیرمنتظرهای در مسیر مواجه میشوند.
یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد ضرب الاجل خود را تعیین میکنند، تمایل به تعویق دارند. با این حال، زمانی که معلم ضرب الاجلهای منظم کوچکی را تعیین میکند، این به دانش آموزان کمک میکند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنند و به طور قابل توجهی در درس خود بهتر عمل کنند و به طور کلی نمرات بالاتری کسب کنند. به عنوان مثال اساتید ما در کلاسهای آنلاین تیزلاین هر جلسه تکلیفی را مشخص میکنند و ما در سامانه تکالیف تیزلاین یک هفته فرصت تحویل و ارائه تکلیف را مقرر میکنیم. در نتیجه دانشآموزان با چک کردن سامانه تکالیف خود مهلت انجام تکالیف را به صورت دقیق میتوانند مشاهده کنند و دیگر بهانهای برای به تعویق انداختن ندارند.
کار سخت را زودتر انجام دهید
ساعتهای بیولوژیکی روزانه ما که به ریتم شبانهروزی ما معروف هستند، تضمین میکنند که ما اغلب در حدود ساعت ۱۰ صبح قبل از اینکه در اواسط بعد از ظهر دچار افت شدیدی شویم، در حالت آمادهباش هستیم. هر چه کار سختتر باشد، برای تکمیل آن به انرژی و تمرکز بیشتری نیاز داریم. بنابراین منطقی است که سختترین و مهمترین کارها را زود انجام دهید، زیرا تلاش برای شروع آنها در زمانی که خسته هستید دشوار است و اغلب باعث میشود که افراد آنها را برای یک روز دیگر به تعویق بیندازند. شایان ذکر است که این رویکرد ممکن است برای همه کارساز نباشد، زیرا برخی از افراد “جغد شب ” هستند، اما شواهد نشان می دهد که حتی این افراد نمرات پایین تری می گیرند.
خواب شبانه کافی داشته باشید
بنیاد ملی خواب توصیه میکند که دانشآموزان متوسطه و کلاس ششم تا ۱۰ ساعت در شب نیاز دارند. با این حال، بسیاری از نوجوانان به این ساعت نمیرسند و بسیاری گزارش میدهند که کمتر از ۷ ساعت در شب میخوابند. شواهد حاکی از آن است که کسانی که شب خوب میخوابند، تمرکزحواس، حافظه و خودتنظیمی بهتری در روز بعد دارند.
در یک مطالعه جذاب، محققان دریافتند که شرکت کنندگان خواب آلود حدود 40 درصد کمتر از همسالان هوشیارتر خود به یاد میآورند. چیزی که این را واقعاً جالب کرد این بود که آنها دریافتند که شرکت کنندگان خواب آلود چیزهای مثبت و خنثی بسیار کمتری را به یاد میآورند، اما تقریباً به همان مقدار چیزهای منفی را به یاد میآورند.
سخن نهایی
تمرکز و توجه به ویژه در دانش آموزان مهم است زیرا در داشتن یک روز مدرسه پربار بسیار مهم است. استراتژیهای زیادی وجود دارد که معلمان میتوانند در کلاس درس برای بهبود تمرکز معرفی کنند، که میتوانند در خارج از مدرسه نیز برای ایجاد عاداتی که اثرات مثبت طولانیمدتی دارند، اعمال شوند.حفظ تمرکز در کلاس به دانش آموزان و معلمان این امکان را می دهد که از روز مدرسه بهترین استفاده را ببرند و یادگیری را تقویت کنند.
برای دریافت نکات و ترفندهای بیشتر برای کمک به دانش آموزان و خودتان در تمرکز بهتر، مقالات ما را در مورد چگونگی بهبود تمرکز بررسی کنید.
ثبت ديدگاه