یکی از دغدغه های والدین، انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندانشان است و خوشبختانه مدارس متنوعی همچون مدارس دولتی، تیزهوشان، نمونه دولتی، غیر انتفاعی، شاهد و …. را در استان های مختلف ایران داریم که می‌تواند بر حسب شرایط روحی دانش آموز و همچنین شرایط پذیرش در آنها، گزینه های انتخابی شما باشد. در این مقاله به بررسی مدارس تیزهوشان و اینکه آیا مدارس تیزهوشان مناسب فرزند شما هست یا نه، می پردازیم.

مدارس تیزهوشان و یا سمپاد چیست؟

برای اولین بار دو مرکز تحت عنوان تیزهوشان در سال ۱۳۵۵ توسط دکتر برومند و زیر نظر مستقیم کارشناسان آموزشی آمریکایی با هدف کشف استعداد و پرورش خلاقیت دانش‌آموزانی که توانایی بالای هوشی دارند، تاسیس شد و این دو مرکز از انقلاب ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۶ با نام مرکز دخترانه علامه حلی و مرکز پسرانه شهید اژه‌ای زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعالیت می کردند و از سال ۱۳۶۶ بود که این نوع مدارس جایگاه مستحکم تری را کسب کردند و به عنوان سازمان سمپاد به آموزش و پرورش پیوستند. از آن زمان مدارس تیزهوشان پسرانه تهران را به نام مدارس علامه حلی و مدارس تیزهوشان دخترانه تهران را فرزانگان نامیدند. از آنجایی که بسیاری از فارغ التحصیلان مدارس سمپاد در دانشگاه‌های واقع در تهران و در رشته‌های مهندسی پذیرفته می‌شدند، مدارس تیزهوشان محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرد.

 با این وجود تا کنون تغییرات زیادی در روند پذیرش مدارس سمپاد یا تیزهوشان صورت گرفته اما به طور کلی نحوه آموزش و مدیریت این مدارس با مدارس عادی بسیار متفاوت است چراکه مدارس سمپاد از سطح علمی بالاتری برخوردار است و منجر به افزایش توانایی دانش آموزان برای دروس مختلف و همچنین پرورش خلاقیتشان می‌شود و برای ورود به این مدارس در دو مقطع ششم به هفتم و نهم به دهم آزمون ورودی سراسری برگزار می‌شود که برای اطلاع از شرایط پذیرش مدارس تیزهوشان در سال ۱۴۰۰ پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید.

ضوابط و شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم ۱۴۰۱-۱۴۰۰

ضوابط و شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۱-۱۴۰۰

برای انتخاب درست باید مزایا و معایب گزینه های پیش رویتان را بررسی کنید که ما در ادامه مزایا و معایب مهم مدارس تیزهوشان را برای شما تشریح می کنیم.

مزایای مدارس تیزهوشان

  • کیفیت آموزشی: همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم کیفیت تحصیلی این مدارس به دلیل پذیرش با آزمون دانش آموزان و همچنین استخدام سخت گیرانه و گزینشی کادر آموزشی، نسبت به مدارس دیگر بالاتر است و به همین سبب است که آمار قبولی دانش آموزان این مدارس در دانشگاه های مطرح کشور بسیار بالاست اما این بدین معنا نیست که احتمال قبولی دانش آموزان مدارس دیگر در کنکور پایین باشد.

 اما دیگر عواملی که در کیفیت آموزش این مدارس تاثیر دارد:

ساعات آموزشی بالا: این عامل هم می‌تواند پوئن مثبت و هم منفی تلقی شود و تنها نکته ای که ممکن است این تمایز را ایجاد کند، برنامه آموزشی درست است که خوشبختانه اکثر مدارس تیزهوشان و همچنین دانش آموزان این نکته را در نظر دارند.

برگزاری کلاس های ویژه و کاربردی: همانطور که می‌دانید هدف این مدارس، پرورش استعداد و خلاقیت دانش آموزان است و مدارس سمپاد در تلاش است با برگزاری کلاس هایی در طبیعت همچون ستاره شناسی، سنگ شناسی و … دانش آموزان را با حوزه های علمی گوناگون آشنا کند تا دانش‌آموزان علایق و استعدادهایشان را بشناسند و با استفاده از این محیط، یادگیری و قدرت فهمشان بالاتر رود.

برگزاری جلسات مشاوره برای والدین و دانش آموزان: برای شکوفایی دانش آموزان تنها اساتید و دانش آموزان دخیل نیستند بلکه والدین نقش بسزایی را ایفا می کنند که این نکته مهم از دید مدارس سمپاد دور نمانده است و برای آن جلسات مشاوره با والدین و همچنین با دانش آموزان در نظر گرفته اند.

  • یکی دیگر از عواملی که موجب شده تا مدارس تیزهوشان از دیگر مدارس تمییز دهیم تعامل و همکاری بالا بین دانش آموزان و معلمان این مدارس است.
  • از دیگر مزایای مدارس سمپاد، یکدست بودن سطح دانش آموزان به دلیل غربال شدنشان در آزمون ورودی است و همین موجب ایجاد حس رقابت و انگیزه در دانش آموزان می‌شود و همچنین با برگزاری دو آزمون پیشرفت تحصیلی به صورت متمرکز و کشوری در مدارس سمپاد دانش آموزان سطح تحصیلی و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و به کمک مشاورینی که در مدارس سمپاد فعالیت دارند، آنها را ارتقا می‌دهند.
  • علاوه بر این مزایا، کتابخانه های غنی، آزمایشگاه های پیشرفته و بکارگیری شیوه های نوین آموزشی باعث محبوبیت چشمگیر این مدارس شده است.

هیچ چیزی به چز خدای متعال بی عیب و نقص نیست! پیشرفته ترین سیستم ها، باهوش ترین افراد، باتجربه ترین اساتید و … ممکن است ایرادات  و معایبی داشته باشند.

مدارس تیزهوشان نیز یک سری معایب را برای برخی از دانش‌آموزان دارد که بهتر است قبل از آمادگی برای آزمون ورودی این مدارس، روحیات دانش‌آموزان در نظر گرفته شود چراکه بیشتر نقدهایی که از اطرافیان در ارتباط با مدارس تیزهوشان می‌شنوید به انتخاب نادرست و نشناختن روحیه دانش آموز منتهی می شود. در انتهای مقاله می‌خوانیم که مدارس تیزهوشان برای کدام دسته از دانش‌آموزان اصلا پیشنهاد نمی‌شود. حال به معایب مدارس تیزهوشان می‌پردازیم.

معایب مدارس تیزهوشان

ناامیدی دانش آموزان: بسیاری از دانش آموزانی که در این مدارس پذیرش می گیرند قطعا یکی از تاپ ترین دانش آموزان در مدارس عادی بوده اند اما با ورود در این مدارس، ممکن است با دانش آموزان با سطح بالاتر از خود مواجه شوند که به علت جو رقابتی و سطح توقع بالای والدین از دانش آموزان، فشار زیادی را به خود وارد کرده و باعث بالا رفتن اضطراب  و نا امیدی در برخی از دانش آموزان شود مخصوصا در دانش آموزانی که روحیه‌ای بسیار حساس دارند و  استرسی هستند.

ایجاد حس غرور و تکبر: به دلیل نوع آزمون ورودی مدارس تیزهوشان که عمدتا بر پایه هوش و استعداد است برخی از دانش آموزان که در این مدارس پذیرفته شده‌اند بر این باورند که دارای سطح هوش بالا هستند و به خود مغرور می‌شوند و احساس برتری نسبت به دیگران دارند و از آن بدتر، دانش آموزان و حتی والدین به این نتیجه می رسند که بعد از قبولی در این مدارس حتما در کنکور بهترین نتیجه را خواهند گرفت و این باور باعث سرد شدن و تلاش کمتر دانش آموزان می‌شود. اما باید بدانید که این آزمون نشان دهنده سطح هوش نیست چراکه در این آزمون فقط برخی از جنبه های هوش سنجیده می‌شود و قبول شدن یا نشدن شما نشان بر میزان هوش شما نیست.

ساعات بالای آموزش و سیستم سختگیرانه: و آخرین عیب که بالاتر به آن اشاره کرده بودیم ساعات بالای آموزش و سیستم سختگیرانه این مدارس است و ممکن است دانش آموزانی که با وجود استعداد و هوش بالا با تکالیف زیاد مشکل دارند و یا نمی توانند ساعات طولانی را در کلاس های درسی بگذرانند از خود ناامید شده و از درس و مدرسه زده شوند.

سخن آخر

در آخر نمی توان گفت چیزی بد مطلق و یا خوب مطلق است باید ببینید گزینه انتخابی شما منطبق با روحیات و شرایط شما است یا نه. پس والدین گرامی، دانش آموزان عزیز، قبل از انتخاب مسیرتان همه‌ی جوانب از جمله روحیات و همچنین اهدافتان را در نظر داشته باشید. مدارس تیزهوشان بنا به مزایا و امکانات فراوانی که دارد می تواند بهترین انتخاب برای دانش آموزان و فرزندان تلاشگر و با استعداد شما باشد. با این وجود مدارس سمپاد به سه دسته از دانش آموزان توصیه نمی‌شود

  1.  دانش آموزانی با روحیه حساس و به شدت استرسی
  2. دانش آموزان به شدت خونسرد و بی‌خیال
  3. دانش آموزان بسیار منضبط و کمال گرا که برای انجام تکالیف (با توجه به حجم بالای دروس و تکالیف در مدارس تیزهوشان) استرس می‌گیرند.

بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز از سراسر کشور با کمک خدمات آموزشی و مشاوره ای آکادمی تیزلاین توانسته اند در مدارس تیزهوشان پذیرش بگیرند. حال از عزیزانی که تجربه تحصیل در این مدارس را دارند خواهش می کنیم تا نظرات خود را در ارتباط با مدارس تیزهوشان با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارند تا کمکی برای انتخاب درست دیگر افراد باشد.

مقالات مرتبط

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم ۱۴۰۱-۱۴۰۰

آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۰- ۱۴۰۱

منابع و بودجه بندی آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۰۱-۱۴۰۰

آزمون تکمیل ظرفیت تیزهوشان هفتم به هشتم