در دوران نوجوانی، فاریا سانا اغلب کتاب ها را با هایلایتر رنگی می کرد. “قرار بود رنگ ها چیزهای مختلفی را به من بگویند.” بعداً، او به یاد می آورد، “من نمی دانستم آن متن های رنگ شده چه معنایی دارند.”
او همچنین هنگام خواندن یادداشت های زیادی مینوشت. اما اغلب او “فقط کلمات را کپی می کرد یا کلمات را تغییر می داد.” او اکنون می گوید که این کار نیز کمک زیادی نکرد. در واقع، “این فقط برای تمرین مهارت دست خط من بود.”
سانا می گوید: «هیچ کس به من یاد نداد که چگونه درس بخوانم. دانشگاه سختتر شد، بنابراین او برای یافتن مهارتهای مطالعه بهتر تلاش کرد. او اکنون یک روانشناس در دانشگاه آتاباسکا در آلبرتا، کانادا است. او در آنجا مطالعه می کند که چگونه دانش آموزان می توانند بهتر یاد بگیرند.
داشتن مهارت های مطالعه خوب همیشه مفید است. اما در کلاسهای آنلاین اهمیت بیشتری دارد. در دوران کرونا دانش آموزان در بسیاری از کشورها با فرمت های متفاوتی برای یادگیری مواجه بودند. برخی مدارس دوباره کلاس های حضوری برگزار کردند، با قوانینی برای فاصله گذاری و ماسک. مدارس دیگر کلاسهای کمی داشتند و دانشآموزان به صورت نیمهوقت در مدرسه حضور داشتند. برخی دیگر، حداقل برای مدتی، همه کلاسهایشان آنلاین بود.
این شرایط می تواند حواس شما را از درس های شما منحرف کند. به علاوه، احتمالاً دانشآموزان مجبورند بدون اینکه زیرنظر مستقیم معلم یا والدینی باشند، کارهای بیشتری انجام دهند. آنها باید زمان خود را مدیریت کنند و بیشتر مطالعه کنند. با این حال بسیاری از دانش آموزان هرگز آن مهارت ها را یاد نگرفتند. سانا میگوید برای آنها ممکن است مانند این باشد که به دانشآموزان میگوییم «فقط شنا کن» و آنها نیز شنا کردن را یاد بگیرند.
مقاله مرتبط: اهمیت یادداشت برداری در کلاس + ۸ تکنیک یادداشت برداری
برای بیش از 100 سال، روانشناسان تحقیقاتی را در مورد اینکه کدام عادات مطالعه بهتر عمل می کند، انجام داده اند. برخی از نکات تقریباً برای هر موضوعی کمک می کند. به عنوان مثال، فقط روی هم تلنبار نکنید! و به جای بازخوانی مطالب، خود را امتحان کنید. سایر تاکتیک ها برای انواع خاصی از کلاس ها بهتر کار میکند. این شامل مواردی مانند استفاده از نمودارها یا ادغام کردن مطالبی است که مطالعه می کنید. در اینجا 10 نکته برای اصلاح عادات مطالعه آورده شده است تا شما به جای بیشتر خواندن هوشمندانهتر مطالعه کنید.
-
با فاصله مطالعه کنید
بعضی دانشآموزان قطعا قبل از آزمون ها و امتحاناتشان شروع به خواندن مطالب انباشته شده میکنند. آنها فکر می کنند که ایده خوبی است که یک روز قبل از یک آزمون بزرگ مطالعه کنند. اما تحقیقات نشان می دهد که این ایده بدی است که تمام مطالعه خود را در آن روز جمع کنید. در عوض، آن را طی چند جلسه مطالعه در نظر بگیرید.
خواندن مطالب انباشته شده قبل از یک آزمون بزرگ می تواند شما را خسته کند. اما اگر جلسات مطالعه خود را در طول چند روز اختصاص دهید، مطالب را بهتر یاد خواهید گرفت و به خاطر خواهید آورد.
در آزمایشی در سال 2009، دانشجویان دانشگاه لغات واژگانی را با فلش کارت مطالعه کردند. برخی از دانش آموزان تمام کلمات را در جلساتی با فاصله از هم در طول چهار روز مطالعه کردند. دیگران دستههای کوچکتری از کلمات را در جلسات فشرده یا انبوه، هر کدام در یک روز مطالعه کردند. هر دو گروه به طور کلی زمان یکسانی را صرف کردند. اما آزمایش نشان داد که گروه اول کلمات را بهتر یاد گرفتند.
حافظه خود را با آب در سطلی مقایسه کنید که نشتی کوچک دارد. سعی کنید سطل را تا زمانی که هنوز پر است دوباره پر کنید و نمی توانید قطعا آب بیشتری اضافه کنید. بین جلسات مطالعه زمان بگذارید، زیرا ممکن است مقداری از مطالب از حافظه شما خارج شود. اما سپس می توانید آن را دوباره یاد بگیرید و در جلسه بعدی مطالعه خود بیشتر بیاموزید. او خاطرنشان می کند که دفعه بعد بهتر آن را به خاطر خواهید آورد.
مقاله مرتبط: ۱۰ تمرین برای افزایش حافظه
-
تمرین، تمرین، تمرین!
نوازندگان سازهای خود را تمرین می کنند. ورزشکاران مهارت های ورزشی را تمرین می کنند. در مورد یادگیری هم باید همینطور باشد.
کاترین راسون می گوید: «اگر می خواهید بتوانید اطلاعات را به خاطر بسپارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید تمرین است. در یک مطالعه در سال 2013، دانش آموزان در چند هفته در آزمون های عملی شرکت کردند. در آزمون نهایی، آنها به طور میانگین بیش از یک نمره کامل بهتر از دانش آموزانی که به روش معمول درس می خواندند، کسب کردند.
در مطالعهای که چند سال قبل انجام شد، دانشجویان مطالبی را خواندند و سپس در آزمونهای مروری شرکت کردند. بعضی ها فقط یک تست دادند. برخی دیگر چندین تست را با وقفه های کوتاه چند دقیقه ای در میان گذاشتند. گروه دوم یک هفته بعد مطالب را بهتر به خاطر آوردند.
آکادمی تیزلاین نیز بر اساس این تحقیقات علمی و جهانی برای کلاسهای آنلاین خود آزمونهای مروری و رایگان تحت عنوان آزمونهای ایستگاهی هر ۴ جلسه یکبار برگزار میکند. دانشآموزان تیزلاینی بعد از شرکت در این آزمون و دریافت پاسخنامه تشریحی، در کلاسهای آنلاین رفع اشکال نیز دارند. علاوه بر این تیزلاین آزمونهای هماهنگ کشوری از پایه چهارم تا نهم به صورت آنلاین و حضوری در نمایندگیها برگزار میکند. به همین علت است که هر سال آمار قبولی دانشآموزان تیزلاینی نسبت به سایر آموزشگاههای تیزهوشان بالاتر است. در بخش کارنامههای تیزلاینیها میتوانید نمونه کارنامههای دانشآموزان تیزلاینی که در آزمونهای تیزهوشان ششم به هفتم و تیزهوشان نهم به دهم همچنین نمونه دولتی پذیرفته شدند را مشاهده کنید.
-
فقط کتاب ها و یادداشت ها را بازخوانی نکنید
سینتیا نبل در نوجوانی با چندین بار خواندن کتابهای درسی، جزوات و دفترچههایش برای امتحان آماده میشد. او اضافه میکند: «ما میدانیم که این یکی از رایجترین مهارتهای مطالعه بد دانشآموزان است.»
در یک مطالعه در سال 2009، برخی از دانشجویان یک متن را دو بار خواندند. دیگران یک متن را فقط یک بار می خوانند. هر دو گروه بلافاصله پس از خواندن آزمون گرفتند. آنها دریافتند که نتایج آزمایش بین این گروهها تفاوت چندانی نداشت.
اغلب اوقات، وقتی دانشآموزان مطالب را دوباره میخوانند، به صورت سطحی مطالعه میکنند. او می گوید که بازخوانی به جای اینکه خودتان را درگیر درک عمیق تر مطلب کنید، مانند نگاه کردن به پاسخ یک پازل است. به نظر می رسد منطقی است به طور مثال بعضی دانشآموزان برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک به جای اینکه خود دوباره مسایل را حل کنند تنها پاسخ و مراحل را میخوانند. اما تا زمانی که خودتان آن را امتحان نکنید، واقعاً نمی دانید که آن را درک کرده اید یا خیر.
در یک مطالعه در سال 2010، رودیگر و دو همکار دیگر نتایج آزمون دانشآموزانی را که مطالب را دوباره میخواندند با دو گروه دیگر مقایسه کردند. یک گروه سوالاتی در مورد مطالب نوشتند. گروه دیگر به سؤالات شخص دیگری پاسخ دادند. کسانی که به سوالات پاسخ دادند بهترین عملکرد را داشتند. کسانی که فقط مطالب را دوباره خواندند بدترین نتایج را داشتند.
-
خودتان را امتحان کنید
این مطالعه در سال 2010 یکی از عادات مطالعه ترجیحی نبل را تأیید می کند. قبل از آزمون های بزرگ، مادرش از او درمورد مباحث آزمونش سوال میپرسید. او می گوید: «اکنون می دانم که این تمرین مرور بود. “این یکی از بهترین راه هایی است که می توانید مطالعه کنید.” وقتی نبل بزرگتر شد، خودش را امتحان کرد. به عنوان مثال، او ممکن است تعاریف را در دفترچه خود بپوشاند. سپس سعی کرد معنی هر اصطلاح را به خاطر بیاورد.
اگر بتوانید برای شخص دیگری توضیح دهید، اطلاعات را بهتر درک کرده و به خاطر خواهید آورد. و اگر نمی توانید آن را توضیح دهید، احتمالا هنوز آن را به خوبی درک نکرده اید.
راسون و دیگران در مطالعه آگوست 2020 در آموزش و یادگیری نشان دادند که چنین تمرین مروری تقریباً به همه کمک می کند. این تحقیق شامل دانشجویان با مشکل توجه به نام ADHD بود. مخفف اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. به طور کلی، بازیابی به دانشآموزان مبتلا به ADHD و آنهایی که این اختلال را نداشتند به همان اندازه به خوبی کمک کرد.
سانا پیشنهاد میکند: «هر بار که اطلاعات جدیدی یاد میگیرید، یک دسته فلش کارت ایجاد کنید. “سوالات را در یک طرف و پاسخ ها را در طرف دیگر قرار دهید.” او می گوید که دوستان حتی می توانند از طریق تلفن همدیگر را امتحان کنند.
نبل می افزاید: «سعی کنید به روشی که معلم سؤال می کند، خودتان را امتحان کنید. او می گوید، اما واقعاً پوست خودتان و دوستانتان بکنید 🙂 چراکه او بخشی از تیمی بود که از دانشآموزان میخواست برای هر دوره کلاس یک سؤال مسابقه بنویسند. سپس دانش آموزان به سؤالی از همکلاسی دیگر پاسخ می دادند. دادههای اولیه نشان میدهد که دانشآموزان در آزمونهای بعدی نسبت به زمانی که سؤالات آزمون روزانه از طرف معلم میآمد، عملکرد بدتری داشتند. تیم نبل هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده ها هستند. او مشکوک است که سؤالات دانش آموزان ممکن است خیلی ساده باشد.
-
اشتباه کردن هیچ اشکالی ندارد اما تا زمانی که از آنها درس بگیرید
بسیار مهم است که حافظه خود را آزمایش کنید. اما واقعاً مهم نیست که برای هر تلاش چند ثانیه وقت می گذارید. این یافته از مطالعه سال 2016 توسط کورنل و دیگران بدست آمده است. وی همچنین میگوید اما رفتن به مرحله بعدی مهم است: بررسی کنید که آیا حق با شماست. سپس روی اشتباه خود تمرکز کنید.
رازی از علم: اشتباهات درک را تقویت می کنند
او میگوید: «اگر پاسخ را نفهمید، به نوعی زمان خود را تلف میکنید. از طرف دیگر، بررسی پاسخ ها می تواند زمان مطالعه شما را کارآمدتر کند. سپس می توانید روی جایی که به بیشترین کمک نیاز دارید تمرکز کنید.
استوارت فایرستاین استدلال می کند که اشتباه کردن می تواند چیز خوبی باشد.او استدلال می کند که اشتباهات در واقع کلید اصلی یادگیری هستند.
-
ادغام کنید
در بسیاری از موارد ادغام کردن به خودآزمایی کمک می کند. فقط روی یک چیز تمرکز نکنید. بر روی مفاهیم مختلف تمرین کنید. روانشناسان به این می گویند جایگذاری.
سعی کنید مسائل را حل کنید و اطلاعات را به تنهایی به خاطر بیاورید. سپس بررسی کنید که آیا درست بودند یا نه. روانشناسان میگویند تمرین بازیابی، یادگیری و حافظه شما را تقویت می کند.
در واقع، آزمونهای شما معمولاً دارای سؤالات درهم و مفهومی است. مهمتر از آن، جایگذاری می تواند به شما کمک کند تا بهتر یاد بگیرید. اگر یک مفهوم را بارها و بارها تمرین کنید، «توجه شما کاهش مییابد زیرا میدانید کلمات بعدی چه هستند». تمرین خود را میکس کنید و اکنون مفاهیم را از هم جدا کنید. همچنین میتوانید ببینید که چگونه مفاهیم متفاوت هستند، روندها را شکل میدهند یا به روش دیگری با هم تطابق مییابند.
برای مثال، فرض کنید که در حال یادگیری حجم اشکال مختلف در ریاضی هستید. شما می توانید مسائل زیادی را با حجم یک گُو ِه حل کنید. سپس می توانید به دسته های بیشتری از سوالات پاسخ دهید که هر مجموعه فقط با یک شکل سروکار دارد. یا می توانید حجم یک مخروط و به دنبال آن یک گوه را بفهمید. در مرحله بعد، ممکن است حجم یک نیمه مخروطی یا یک کروی را پیدا کنید. سپس می توانید آنها را کمی بیشتر مخلوط کنید. حتی ممکن است در برخی تمرینات در جمع یا تقسیم با هم ترکیب کنید.
ثابت شده است که جاگذاری میتواند به دانشآموزانی با حافظه فعال قوی و ضعیف کمک کند. حافظه فعال به شما این امکان را می دهد که به یاد بیاورید در یک فعالیت در کجا هستید، مانند دنبال کردن یک دستور غذا.
-
از تصاویر استفاده کنید
نبل می گوید به نمودارها و جدول ها در مباحث کلاس خود توجه کنید. «آن عکسها واقعاً میتوانند مطالب را در حافظه شما تثبت کنند.اگر تصاویری وجود نداشته باشند، ایجاد آنها می تواند واقعاً بسیار مفید باشد.”
به نقاشی ها، اینفوگرافیک ها، نمودارها و سایر موارد بصری توجه کنید. مک دانیل می گوید: «من فکر می کنم اینها به شما کمک می کند تا مدل های ذهنی کامل تری ایجاد کنید. او و دانگ بوی که در آن زمان در دانشگاه واشنگتن نیز حضور داشتند، از دانشجویان خواستند به یک سخنرانی در مورد ترمز و پمپ خودرو گوش دهند. یک گروه نمودارها را دریافت کردند و به آنها گفته شد که در صورت نیاز به نمودارها یادداشت اضافه کنند. گروهی دیگر طرح کلی از سخنرانی را به صورت مکتوب داشتند. گروه سوم فقط یادداشت برداری کردند. طرح کلی مطالب به دانشآموزانی که در ساختن مدلهای ذهنی خوب بودند کمک میکرد. اما در این آزمایشها، آنها دریافتند که کمکهای بصری به بیشتر دانشآموزان کمک میکند.
حتی تصاویر مسخره ممکن است کمک کننده باشد. در یک مطالعه در سال 2003، تعدادی روانشناس نقاشی های کارتونی به همراه اطلاعاتی در مورد پنج دانشمندی که هوش را مطالعه می کردند، به دانشجویان ارائه کردند. به عنوان مثال، متن مربوط به آلفرد بینه همراه با نقاشی یک راننده ماشین مسابقه بود. راننده برای محافظت از مغزش کلاه پوشیده بود. دانشآموزانی که نقاشیها را دیدند در آزمون بهتر از دانشآموزانی که فقط اطلاعات متنی را دریافت کردند، عمل کردند.
-
نمونه هایی را بیابید
درک مفاهیم انتزاعی ممکن است سخت باشد. نبل میگوید اگر نمونهای ملموس از چیزی داشته باشید، ایجاد یک تصویر ذهنی بسیار آسانتر است.
به عنوان مثال، غذاهای ترش معمولاً این طعم را دارند زیرا حاوی اسید هستند. به خودی خود، یادآوری این مفهوم ممکن است سخت باشد. اما اگر به لیمو یا سرکه فکر میکنید، راحتتر میتوانید بفهمید و به خاطر بسپارید که اسید و ترش با هم هستند. و مثال ها ممکن است به شما کمک کند تا طعم سایر غذاها را به دلیل اسیدها تشخیص دهید.
در واقع، اگر میخواهید اطلاعات را در موقعیتهای جدید به کار ببرید، داشتن حداقل دو مثال کمک میکند.
-
عمیق تر حفاری کنید
به خاطر سپردن مجموعه ای از قوانین و ارقام بدون تلاش کافی، سخت است. بپرسید چرا همه چیز به روش خاصی است. چگونه به وجود آمدند؟ چرا اهمیت دارند؟ روانشناسان به این کار تفصیل می گویند. نبل میگوید که مطالب و جزوات کلاس را بگیرید و چطور و چراهای زیادی با مطالعه آن بپرسید. به عبارت دیگر، قوانین را به راحتی نپذیرید.
تفصیل به شما کمک می کند اطلاعات جدید را با چیزهای دیگری که می دانید ترکیب کنید و شبکه بزرگتری در مغز شما از چیزهایی ایجاد میکند که به یکدیگر مرتبط هستند. این شبکه بزرگتر یادگیری و به خاطر سپردن چیزها را آسان تر می کند.
مک دانیل می گوید، فرض کنید از شما خواسته شده است که یک رشته حقایق را در مورد مردان مختلف به خاطر بسپارید. مثلاً «مرد گرسنه سوار ماشین شد. مرد قوی به زن کمک کرد. مرد شجاع به داخل خانه دوید.» و غیره. در یکی از مطالعاتش در دهه 80، دانشجویان کالج در به خاطر سپردن جملات خالی مشکل داشتند. زمانی که محققان برای عملکرد هر مرد به آنها توضیح دادند، بهتر عمل کردند. و دانشآموزان زمانی که باید به سؤالاتی در مورد چرایی انجام کاری هر مردی پاسخ میدادند، خیلی بهتر به یاد آوردند.
مکدانیل میگوید: «فهمیدن خوب باعث ایجاد حافظه خوب میشود. این برای بسیاری از دانش آموزان کلیدی است. اگر اطلاعات تصادفی به نظر می رسد، سوالات بیشتری بپرسید. مطمئن شوید که می توانید مطالب را توضیح دهید. او میگوید بهتر است، ببینید آیا میتوانید آن را برای دیگری توضیح دهید. برخی از دانشجویان او این کار را با توضیح دادن به والدین و دوستانشان انجام می دهند.
-
برنامه ریزی کنید – و به آن پایبند باشید
بسیاری از دانشآموزان میدانند که باید دورههای مطالعه را کنار بگذارند، خود را امتحان کنند و مهارتهای خوب دیگر را تمرین کنند. با این حال بسیاری از آنها واقعاً این کارها را انجام نمی دهند. اغلب، آنها در برنامه ریزی قبلی شکست می خورند.
زمانی که راسون دانشجو بود، از یک تقویم کاغذی برای برنامه ریزی خود استفاده کرد. او در تاریخ هر امتحان نوشت. او به یاد می آورد: «و سپس برای چهار یا پنج روز دیگر، من به موقع برای مطالعه نوشتم.»
وقفه هایی برای ورزش را نیز در برنامه مطالعه خود قرار دهید. حتی چند دقیقه بیرون از خانه می تواند به شما کمک کند تا برای مطالعه بیشتر آماده شوید.
سعی کنید به یک روال هم پایبند باشید. زمان و مکان مشخصی برای انجام تکالیف مدرسه و مطالعه داشته باشید. ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد. اما، کورنل به شما اطمینان می دهد، “در هفته دوم، این یک چیز عادی می شود.” نبل اضافه میکند و در حین کار گوشی خود را در جای دیگری قرار دهید.
به خودتان استراحت های کوتاه بدهید. پیشنهاد می شود تایمر را برای 25 دقیقه یا بیشتر تنظیم کنید. در آن زمان مطالعه کنید، بدون حواس پرتی. وقتی تایمر خاموش شد، پنج یا 10 دقیقه استراحت کنید. کمی آب بنوشید. پس از آن، دوباره تایمر را تنظیم کنید.
مک دانیل اضافه می کند که “اگر برنامه مطالعاتی دارید، به آن پایبند باشید!”. اخیراً تحقیق شده است که چرا دانشآموزان از مهارتهای مطالعه خوب استفاده نمیکنند. بسیاری از دانش آموزان می دانند که این مهارت ها چیست. اما اغلب زمانی که قصد اجرای آنها را دارند برنامه ریزی نمی کنند. حتی زمانی که دانشآموزان برنامهریزی میکنند، ممکن است چیز جذابتری پیش بیاید. آنها می گویند که مطالعه باید به یک اولویت تبدیل شود.
سعی کنید به یک روال منظم پایبند باشید. و به اندازه کافی بخوابید – نه فقط شب قبل از آزمون، بلکه هفته ها یا ماه ها متوالی. نبل می گوید: «این چیزها واقعاً برای یادگیری مهم هستند. او می گوید که ورزش نیز کمک می کند.
او اضافه می کند که اگر همه اینها زیاد به نظر می رسد، استرس نداشته باشید. اگر چیزهای زیادی جدید به نظر می رسد، سعی کنید هر هفته یا دو هفته فقط یک مهارت مطالعه جدید اضافه کنید. یا حداقل جلسات مطالعه خود را خالی کنید و برای چند ماه اول تمرین بازیابی کنید. با تمرین بیشتر، می توانید مهارت های بیشتری اضافه کنید. و اگر به کمک نیاز دارید، بپرسید.
در نهایت، اگر برای پیروی از توصیههای بالا تلاش میکنید (مثل اینکه نمیتوانید زمان را پیگیری کنید یا برایتان سخت است که فقط روی کار خود بنشینید و تمرکز کنید)، ممکن است یک بیماری تشخیص داده نشده مانند ADHD داشته باشید. برای فهمیدن این موضوع، با پزشک خود مشورت کنید. خبر خوب: ممکن است قابل درمان باشد.
ثبت ديدگاه