با توجه به علاقه و در خواست شما تیزلاینی های عزیز، در این مقاله به معرفی ۲ جشنواره دانش آموزی پرداخته ایم که علاوه بر کسب موفقیت های تحصیلی، دانش آموزان عزیز بتوانند در مقاطع مختلف به رشد انگیزه، خلاقیت، نوآوری و ارتقا سطح علمی بپردازند. بعد از خواندن این مقاله در بخش دیدگاه حتما برایمان بنویسید که می خواهید راجع به چه جشنواره ها و المپیادهایی اطلاعات کسب کنید تا ما مقالاتی درباره آنها برای شما آماده کنیم.
جشنواره جابر بن حیان
این جشنواره حدود ۴ سال است که برگزار می شود و از جشنواره های محبوب دانش اموزی در ایران و حتی در کشورهایی همچون روسیه و آذربایجان می باشد. جشنواره جابر بن حیان ویژه دانش اموزان مقطع ابتدایی طراحی شده است و برای هر پایه طرح ویژه ای با توجه به رده سنی دانش آموزان در نظر گرفته شده و به شرح زیر می باشد: ( اگر جزو مقاطع بالاتر هستید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید).
- طرح جابربن حیان در پایه اول ابتدایی (به صورت تحقیق زمینه ای)
- طرح جابر بن حیان در پایه دوم ابتدایی (به صورت تحقیق زمینه ای)
- طرح جابربر بن حیان در پایه سوم ابتدایی (به صورت تحقیق زمینه ای)
- طرح جابربر بن حیان در پایه چهارم ابتدایی (به صورت آزمایش)
- طرح جابربر بن حیان در پایه پنجم ابتدایی (به صورت آزمایش و دست سازه)
- طرح جابربر بن حیان در پایه ششم ابتدایی (به صورت آزمایش و دست سازه)
موضوعات جشنواره جابربن حیان
دانش آموزان به منظور شرکت در جشنواره جابربن حیان می توانند پروژه های علمی خود را در موضوع های مختلف متناسب با پایه تحصیلی خود به صورت انفرادی و یا گروهی انتخاب نمایند.
موضوع پروژه های علمی باید در راستای دروس علوم تجربی و یا ریاضیات باشد و ماهیت علمی تجربی متناسب با دانش مقطع شرکت کننده داشته باشد.
اگرچه موضوع های انتخابی می توانند هم از کتاب های درسی طرح گردند، اما توصیه می شود تا در تعریف پروژه ها، از کتاب های آزاد نیز استفاده شود.
هم چنین توصیه می گردد که از موضوع های مبتنی بر محیط زندگی روزمره و مورد علاقه دانش آموز مطرح گردند و به هیچ عنوان انتظار بیش از حد و خارج از توان دانش آموز برای خلق اثری خاص و فوق العاده نداشته باشید.
اصلی ترین موضوعات پژوهشی برای دانش آموزان شامل:
علوم فیزیک و شیمی، علوم رفتاری (فقط روی جانوران بی مهره و مشاهده رفتاری روی انسان ها بلامانع می باشد)، گیاه شناسی، زمین شناسی و فضا، جانور شناسی، مهندسی وسایل (الکترونیک، مکانیک و فضانوردی)، علوم محیطی (محیط زیست، آب و هوا)، سلامت و پزشکی، ریاضی و اختراعات می باشد.
در طول پروسه یک پروژه عملی با موضوع انتخابی، دانش آموز در حقیقت سعی می کند که ببیند، بپرسد، اطلاعات را جمع آوری نماید، فرضیه های ذهنی خود را بسازد، آن ها را آزمایش کند و در نهایت نتیجه کار خود را جمع بندی و آماده ارائه نماید.
عناصر لازم برای نمایشگاه علمی جابربن حیان
تابلو نمایش: یک تابلو به شکل سه دیواره ای در ابعاد استاندارد می باشد که دستاوردهای جمع آوری شده و مهم دانش آموزان به آن چسبیده و در تاریخ نمایشگاه برای دید عموم به نمایش گذاشته می شود.
مواد نمایش: شامل نمونه های ساخته شده و یا جمع آوری شده، دستگاه های استفاده شده و یا طراحی شده و …
گزارش کتبی: به منظور استفاده دیگر حظار و دانش آموزان، گزارش از روندی که توسط تیم یا دانش آموز طی شده، نتیجه حاصله و مفهوم محصول ایجاد گردیده، باید به شکل استاندارد و گزارش وار نوشته شده و در دسترس عموم و روی میز کار قرار گیرد.
دفتر کارنما: که تمام جزئیات روند طی شده اعم از تاریخ ها و وسایل و مواد مورد استفاده تماما در آن شرح داده شده است.
شرایط جشنواره جابر بن حیان
بسیاری از دانش آموزان به دنبال آگاهی از نحوه و شرایط ارسال آثار جشنواره جابربن حیان می باشند. برگزاری نمایشگاه جشنواره جابر بن حیان در سطح منطقه با توجه به شرایط موجود به صورت مجازی می باشد :
نحوه ارائه کار دانش آموزان در محور پروژه های علمی به منظور تهیه تابلو نمایش در پروژه های علمی نیاز به کارتنپلاست نیست.
دانش آموزان می توانند در قالب پوستر آموزشی با فرمت ورد یا pdf در مرحله منطقه آماده شود و فیلم انجام پروژه های منتخب به استان ارسال می شود.
در مدت برپایی نمایشگاه مجازی استانی جهت آموزش و توانمندسازی معلمان و مدیران سمینارهای علمی و آموزشی برگزار می گردد.
بر اساس ارزیابی انجام شده نمونه های برتر بر اساس چهارچوب و برای فعالیتهای انجام شده شناسایی و مستندات آثار دانش آموزان جهت برنامهریزی بعدی در دبیرخانه استانی نگهداری می شود. توصیه به دانش آموزان از حفظ کردن متن جهت ارائه پرهیز شود.
نحوه ارائه آثار جشنوراه جابر بن حیان
دانش آموزان جهت ارائه کار خود در تمامی محورهای جشنواره جابر بن حیان خود را معرفی نموده :
نام نام خانوادگی
نام دبستان
منطقه
شهرستان و قطب
نکته مهم : خلاصه فعالیت دلایل فواید و نتایج کار خود را در قالب فیلم ۸۴۰ مگابایت به مدت حداکثر ۵ دقیقه ارائه دهند
اجرای طرح آدرس سطح جشنواره استانی و منطقه ای با رعایت اصول و نکات فرم های داوری الزامی است
جشنواره در قالب پوستر پیوست شیوه نامه در ابعاد تعیین شده50*70 و فونت ۱۶ به نازنین و حفظ کیفیت عکسام نمودارها در پوستر رعایت شود.
شما می توانید با دانلود دفترچه زیر از نمونه آثاری که می توانید برای جشنواره جابر بن حیان ارسال کنید و همچنین شرایط کامل شرکت در جشنواره جابر بن حیان آگاه شوید. توجه داشته باشید که این دفترچه مربوط به سال جدید نمی باشد به محض انتشار دفترچه جدید در این بخش بارگزای خواهیم کرد.
جشنواره دانش آموزی ابن سینا
خبر خوب برای دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم با طرح های متنوع…
جشنواره ملی ابن سینا را می توان یکی از موفق ترین این برنامه ها دانست که هر ساله دانش آموزان زیادی را ترغیب به ثبت نام نموده است. جشنواره دانش آموزی ابن سینا سعی دارد تا در تمام رده های سنی، دانش آموزان را در بستری فراهم آورده شده به سمت ایجاد ابزارهای جدید و یا اختراع نمونه هایی عملی به منظور رفع نیازهای مهم و حیاتی، سوق دهد. به علاوه طرح ها و اختراعات برتر ارائه گردیده در این جشنواره، گواهی ثبت اختراع و ایده خود را دریافت خواهند نمود که می تواند امتیاز مهمی برای شرکت کنندگان باشد.
محورهای مختلف جشنواره دانش آموزی ابن سینا
جشنواره ابن سینا این نوید را به دانش آموزان می دهد تا در محورهای مختلف طبق علاقه شان شرکت کرده و دستاوردهای فوق العاده ای کسب کنند.
محور ماراتون کسب و کارهای دانش آموزی جشنواره بینالمللی ابنسینا
یکی از محورهای کاربردی ششمین دوره جشنواره ملی ابن سینا ماراتون کسب و کارهای دانش آموزی است. در ششمین دوره جشنواره ابن سینا در اقدامی جدید آموزش غیرحضوری در مدرسه کسب و کار ابن سینا برای کلیه دانشآموزان شرکت کننده تدارک دیده شده است. به این منظور به هر تیم شرکت کننده در جشنواره پس از ثبت نام نهایی یک نام کاربری و رمز ورود اختصاص داده خواهد شد. دانش آموزان با در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانند وارد پورتال جامع جشنواره شوند و به آموزشهای تدارک دیده شده دسترسی یابند.
نحوه شرکت در مسابقه برای شرکت در ماراتون کسب و کارهای دانش آموزی ابن سینا: دانشآموزان باید به صورت انفرادی و یا گروهی (بدون محدودیت تعداد نفرات گروه) درمسابقات ثبت نام کرده و یک نفر را به عنوان سرگروه به جشنواره معرفی نمایند. لازم به ذکر است دسترسی به پورتال و دیگر موارد جشنواره برای تمام اعضای گروه ممکن خواهد بود. این مسابقات برای هر دو مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار می شود. تمام دانش آموزان پایه های مختلف هر مقطع امکان شرکت در مسابقه را خواهند داشت. به طور کلی مارتون کسب و کارهای ابن سینا در ۲ مرحله برگزار خواهد شد:
الف ) فرآیند آموزشی : در این بخش دانش آموزان وارد فرآیند آموزش میشوند. در طی این فرآیند به صورت پیوسته محتوای آموزشی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد و ممکن است در پایان هر جلسه تکالیفی به عهده دانشآموزان گذاشته شود. لازم به ذکر است بخشی از امتیاز نهایی گروه از این طریق به دست میآید. در پایان فرآیند آموزش دانش آموزان باید ایده نهایی خود را در سامانه ثبت نمایند.
ب) مرحله مقدماتی: در مرحله مقدماتی دانش آموزان در فروردین ماه در محل برگزاری مسابقه حضور پیدا کرده و مستندات خواسته شده را تکمیل کرده و ایده خود را برای هیات داوران ارائه میکنند. در پایان این مرحله داوران با جمع بندی مستندات خواسته شده و ارائه دانش آموزان، گروه های برگزیده را انتخاب میکنند.
ج) مرحله نهایی: تیم های برگزیده مرحله مقدماتی در مرحله نهایی حاضر شده و در حضور هیات داوران و نمایندگان شتاب دهنده های برتر کشور ایده های خود را ارائه میکنند.
جشنواره بین المللی: امسال با هماهنگی و تفاهم با مراکز علمی در کشورهای مختلف محور سمینارهای علمی با حضور تیم های بین المللی برگزار خواهد شد و به تمامی شرکت کنندگان در سمینار گواهی حضور بین المللی اعطا خواهد شد.
محور ماراتن برنامهنویسی جشنواره بینالمللی ابنسینا
اهداف “ماراتن برنامه نویسی”جشنواره دانش آموزی ابن سینا:
- آموزش مهارت برنامه نویسی به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای دنیا
- آموزش مهارت تفکر الگوریتمی در حل مسائل
- ساخت برنامههای کاربردی با کمک زبانهای برنامهنویسی
- تقویت مهارت کارگروهی و تعامل با دیگران
- تقویت مهارت حل مسئله و افزایش توان قوه تفکر
مهمترین ویژگیهای محور “ماراتن برنامه نویسی” در جشنواره بین المللی ابن سینا:
- ارائه مدرک شرکت در جشنواره با اعتبار بین المللی
- اعزام برگزیدگان به مسابقات بین المللی
- بیش از ۲۰ ساعت آموزش برنامه نویسی و طراحی الگوریتم
- عدم نیاز به آموزشهای جانبی برنامهنویسی
- طرح درس منظم و اختصاصی با نیاز حاضرین در جشنواره
- امکان دسترسی آنلاین و آفلاین به محتوای آموزشی این محور در حساب کاربری شرکت کنندگان
مخاطب این محور کدام دسته از دانش آموزان هستند؟
- همه دانشاموزان مقاطع دوره اول و دوم متوسطه میتوانند در این ماراتن شرکت کنند
- دانش آموزان می توانند به صورت فردی و یا گروهی در این محور اقدام به ثبت نام کنند.
- دانش اموزان در هر مقطع فقط با دانش آموزان هم مقطع خود به رقابت میپردازند.
- داوری هر مقطع به صورت جداگانه انجام می پذیرد.
محور “سمینارهای علمی” شامل چه رشتههایی میشود؟
محور سمینارهای علمی جشنواره بین المللی و دانش اموزی ابن سینا در ۱۰ رشته برگزار خواهد شد. این محور از جمله جذابترین و پرمخاطبترین محورهای جشنواره در دورههای گذشته بوده است. برای شرکت در این محور کافی است در یکی از محورهای زیر ارانتخاب کرده و در آن ثبتنام کنید:
شیمی، فیزیک، زیست و علوم پزشکی، نانو تکنولوژی، علوم اعصاب، ریاضی و کامپیوتر، علوم انسانی و آفرینش ادبی، معماری و شهرسازی، نجوم، محیط زیست
پیشنیاز شرکت در محور “سمینارهای علمی” چیست؟
برای شرکت در این محور لازم است یک پروژه علمی یا یک فعالیت پژوهشی داشته باشید. پروژه یا فعالیت علمی میتواند مربوط به امسال و یا گذشته علمی شما باشد. محور سمینارهای علمی، فرصت ارائه پروژه شما به دیگران و در معرض قرار گرفتن آن برای قضاوت حرفهای را فراهم می کند.
مخاطب این محور کدام دسته از دانش آموزان هستند؟
- همه دانشاموزان مقاطع دوره ابتدایی، اول و دوم متوسطه میتوانند در این ماراتن شرکت کنند
- دانش اموزان در هر مقطع فقط با دانش آموزان هم مقطع خود به رقابت میپردازند.
- داوری هر مقطع به صورت جداگانه انجام می پذیرد.
برگزیدگان رشته های مختلف این محور به مسابقات بین المللی علوم و اختراعات کره جنوبی و مسابقات جهانی پژوهش های علمی اسپانیا و کالج علمی – پژوهشی روسیه اعزام می گردند که می تواند موقعیت مناسبی را برای دانش آموزان فراهم نماید.
این محور همراه با ۱۰ ساعت آموزش تئوری و عملی در راستای روش پژوهش، ارائه و فن بیان، روش نگارش مقاله و … در دسترس دانش آموزان پس از ثبت نام قرار می گیرد.
محور دستاوردها و اختراعات جشنواره بین المللی ابن سینا
یشنیاز شرکت در محور “دستاوردها و اختراعات” چیست؟
برای شرکت در این محور لازم است یک پروژه علمی یا یک فعالیت پژوهشی داشته باشید. این فعالیت باید قابلیت تبدیل شدن به یک دستسازه و یا دستآورد را داشته باشد. خروجی پروژه شما لازم است قابل رویت باشد. مواردی مانند: یک نرم افزار، یک دستگاه، طرحی که یک مشکل یا معضل را حل کند و… .
پروژه یا دستاورد شما میتواند مربوط به امسال و یا گذشته پژوهشی شما باشد. در محور دستاوردها و اخراعات با آموزشهای تکمیلی میآموزید چگونه دستاوردهای خود را متناسب با استانداردهای مراکز ثبت اختراع استاندارد کنید.
در محوره “دستاوردها و اختراعات جشنواره” خواهیم آموخت:
- مراحل ثبت اختراع و مالکیت فکری
- مهارتهای جانبی تکمیل پروژه
- مهارت ارائه استاندارد پروژه مانند فن بیان و…
- مهارت مستند سازی پروژه مانند مقاله نویسی و….
حضور در محور “دستاوردها و اختراعات ابن سینا” چه مزیتی دارد؟
- دریافت مدرک حضور در دوره با اعتبار بین المللی
- اعزام برگزیدگان به مسابقات جهانی
- آشنایی با فرآیند ثبت اخراع و مالکیت فکری آن
- معرفی پروژه به مراکز معتبر جهانی ثبت اخراع
- آشنایی با اصول استاندارد سازی پروژه متناسب با استانداردهای جهانی
چگونه میتوان در محور “دستاوردها و اختراعات جشنواره بین المللی ابن سینا” شرکت کرد ؟
- فرآیند شرکت در این محور مطابق با قدمهای زیر خواهد بود:
- ثبتنام اولیه در جشنواره ازطریق سامانه ثبت نام دانش آموزان و یا تماس با دبیرخانه جشنواره
- تعیین رشته و زیر رشته دستاوردها در فرآیند ثبت نام
- پس از تکمیل دو گام فوق حساب کاربری شما فعال شده و به مرور زمان محتوای آموزشی این محور در دسترس دانش پذیران خواهد بود.
محور ایده پردازی و سخنرانی ترویجی جشنواره بین المللی ابن سینا
مخاطب محور ایده پردازی و سخنرانی ترویجی کیست؟
همهٔ دانشآموزان در مقاطع مختلف میتوانند در این محور شرکت کنند اما آثار هر مقطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطهٔ اول و متوسطهٔ دوم) با هم سنجیده خواهند شد، یعنی آثار در سه مقطع ابتدایی، متوسطهٔ اول و متوسطهٔ دوم به صورت جداگانه داوری خواهند شد.
محور ایده پردازی و سخنرانی ترویجی چگونه و در چه زمان برگزار میشود؟
- باتوجهبه همهگیری کرونا ششمین دورهٔ جشنوارهٔ ابنسینا در مردادماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی (آفلاین و آنلاین) انجام خواهد شد.
- این محور جشنواره هم مجازی خواهد بود. بهمرور آموزشهای لازم از طریق وبگاه جشنوارهٔ ابنسینا در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت. هدف از این آموزشها افزایش کیفیت سخنرانیها خواهد بود.
- مولفه های یادگیری پروژه محور
قوانین و شیوه سخنرانی در محور ایده پردازی و سخنرانی ترویجی
۱- زمان سخنرانیهای دانشآموزان ابتدایی ۶ تا ۸ دقیقه، دانشآموزان متوسطهٔ اول ۷ تا ۹ و دانشآموزان متوسطهٔ دوم ۸ تا ۱۰ دقیقه خواهد بود. لازم است شرکتکنندگان زمانبندی را رعایت کنند.
۲- محتوای سخنرانی بایست حاصل گردآوری خود فرد ارائهدهنده باشد. بر خلاف سمینارهای علمی، محتوای ارائه در این سخنرانیها میتواند فقط حاصل گردآوری مطالب (و نه پژوهش علمی و اصیل) باشد.
۳- در این سخنرانیها یا بایست ایدهای تازه برای رفع مشکلات و مسائل آموزشی، مدرسهای، اجتماعی، فکری و … مطرح شود یا نگرشی تازه به مسائل پیرامونی ما مطرح شود یا کاربردهای علوم مختلف را در حل مسائل دنیای امروز نشان دهد.
۴- در محور سمینارهای علمی کیفیت پژوهش بیشترین سهم را در داوری داشت، اما در این محور یعنی محور سخنرانیهای ترویجی بیشتر از محتوای سخنرانی، کیفیت خود سخنرانی در داوری اهمیت دارد: روان و گویا صحبت کردن، تسلط بر محتوای سخنرانی، نظم منطقی داشتن در سخنرانی، کشش و جذابیت سخنرانی، زبان بدن و دیگر فنون سخنوری.
۵- در ابتدای سخنرانی بهتر است مقدمه و اهمیت موضوع گفته شود.
۶- استفاده کردن از پاورپوینت، اینفوگرافی، جدول و نمودار آزاد است. این جلوههای بصری در صورتی که بر کیفیت سخنرانی بیفزایند در داوری تأثیرگذار خواهند بود و امتیاز خواهند داشت. در پاورپوینت بهتر است کمتر از متن و بیشتر از تصویر استفاده شود. همچنین باید توجه کرد که مجموع صفحات پاورپوینت بیشتر از ۶ صفحه نشود (یا اگر در کنار پاورپوینت از فایلهای تصویری دیگر نیز استفاده شده، مجموع آنها بیشتر از ۶ صفحه و فایل تصویری نشود).
۷- در سخنرانیها شئون اخلاقی و عرفی باید رعایت شود.
۸- در پایان سخنرانی دانشآموزان، داوران بین سه تا چهار دقیقه از آنان سؤالاتی دربارهٔ سخنرانی خواهند پرسید
توجه نمایید که زمان برگزاری محورهای این جشنواره در حال حاضر به پایان رسیده است اما به محض انتشار تقویم آموزشی جدید جشنواره ابن سینا در صفحات مجازی و همچنین در این مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جشنواره ابن سینا به ادرس https://www.ebnesinafestival.com/ مراجعه نمایید.
حتما مقالات سایت تیزلاین را دنبال کنید در مقالات بعدی به معرفی دیگر جشنواره های علمی و دانش آموزی و همچنین المپیادهای دانش آموزی می پردازیم.
برای سال هفتم کدوم مناسب هست؟
سلام، همانطور که در مقاله اشاره شد جشنواره ابن سینا برای تمامی مقاطع تحصیلی است اما جشنواره جابربن حیان تنها برای مقطع ابتدایی است